۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۰۶۱۶۸

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۱ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
آخرین مرحله از پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۹۶ به ارزش یک هزار میلیارد تومان از امروز به حساب ۱۱ میلیون مشمول واریز می شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

متوسط قیمت نفت کاهش یافت
 
قیمت نفت در بیشتر معاملات روز جمعه ثابت بود و متوسط قیمت در هفته گذشته به علت تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین که برکمی عرضه در بازار و انتظار برای افزایش پالایش در آمریکا پیشی گرفت، کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۲۳ سنت افزایش ۷۰.۶۲ دلار فروخته شد؛ این نوع نفت طی هفته گذشته ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴ سنت کاهش به ۶۱.۶۶ دلار رسید. این نوع نفت طی هفته گذشته ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

پس از یک هفته بی‌ثبات، سرمایه‌گذاران در مورد احتمال یک جنگ تجاری طولانی و تلخ و تند میان آمریکا و چین نگرانند.

دونالد ترامپ، روز جمعه گفت هیچ عجله‌ای برای امضای توافق تجاری با چین ندارد بطوریکه یک سری تعرفه‌های جدید بر کالا‌های چینی وضع کرد.

تشدید تنش‌ها میان دو مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان می‌تواند بر تقاضا برای نفت اثر بگذارد. آماری آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد آمریکا و چین روی هم ۳۴ درصد از مصرف نفت جهان در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ را در اختیار دارند.

قیمت‌ها در روز جمعه به این علت افزایش یافت که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند پالایشگاه‌های U.S. Gulf Coast و Midwestern در حال پایان دادن به تعمیرات فصلی هستند و در آستانه آغاز فصل مسافرت‌ها در آمریکا، تقاضای خود را افزایش می‌دهند.

تام کلوزا، تحلیلگر ارشد نفتی در اویل پرایس اینفورمیشن سرویس گفت: «قیمت نفت خام پتانسیل افزایش بیشتر را دارد... باتوجه به اینکه پالایشگاه‌ها شروع به فعالیت کردند، تقاضا برای ۱۰۰ روز دیگر یا بیشتر، به میزان چشمگیری بیش از عرضه می‌شود.»

همچنین سرمایه‌گذاران بر کمی عرضه از سوی اوپک از ابتدای سال نیز توجه دارند. آن‌ها معتقدند توافق کاهش تولید را در هفته‌های آتی تمدید خواهند کرد.

گن مکگیلیان، تحلیلگر بازار گفت: «ما منتظریم که ببینیم آیا عربستان از تمدید کاهش تولید در ماه‌های آتی صحبت می‌کند یا نه... (در این صورت) بازار عامل موثر بعدی (بر قیمت‌ها) را می‌یابد.»
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۷۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت ۲ میلیون و ۳۹ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۵.۹ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۷۱ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا ۲ میلیون و ۳۹ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۵.۹ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۱۰ تومان کاهش نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۱۵ هزار و ۲۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۱۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۵ هزار و ۲۴۰ تومان
قیمت یورو ۱۷ هزار و ۱۴۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۲۰۷ تومان
قیمت پوند انگلیس ۲۰ هزار و ۹۳ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۷ هزار و ۱۴۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار و ۴۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به روز کاری قبل ۶۰ تومان کاهش یافته است.
____________________________

رشد شاخص بورس از نفس افتاد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت) به عدد ۲۱۱ هزار و ۳۴۴ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته منتهی به (۱۱ اردیبهشت) با افت چهار درصدی همراه شد.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات بازار سهام در هفته‌ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: هفته گذشته برخی از عوامل غیر اقتصادی در کنار دیگر عوامل دچار هیجاناتی شدند که زمینه تلاطم چشمگیری را در بازار فراهم کردند.

وی با بیان اینکه شروع حرکت اصلاحی بازار بیشتر مربوط به تحولات سیاسی است، افزود: به نظر می‌رسد سیگنال‌هایی که از ابتدای هفته گذشته وجود داشت زمزمه شایعاتی بود که در نهایت روز چهارشنبه به صورت رسمی در قالب بیانیه خود را نشان داد.

ریزش شاخص بورس در بازار هفته گذشته

قدوسی خاطرنشان کرد: فعالان بازار با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتند اقدام به برخی از پیش بینی‌ها و نیز فروش تعدادی از سهم‌ها کردند که همین موضوع به مراتب زمینه ریزش شاخص در بازار هفته گذشته را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بحث مذاکرات تجاری را از دیگر موضوعاتی دانست که باعث کور شدن چشم انداز بازار شد، گفت: با توجه به اینکه کامودیتی‌ها تاثیر چشمگیری را در معاملات بازار ایفا می‌کنند عاملی جهت به وجود آمدن موج فروش و اصلاح بازار بودند.

وی بر دیگر عامل تاثیرگذار در اصلاح هفته گذشته شاخص بورس تاکید و بیان کرد: معامله گران و سرمایه گذاران بازار از ابتدای فروردین ماه تا روز‌های نخست هفته گذشته سود بسیار خوبی را نسبت به دیگر بازار‌ها کسب کردند، طبیعی است که در زمان کسب سود تصمیم به فروش سهام گرفتند.

ورود نقدینگی به گروه خودرویی‌ها

قدوسی با اشاره به اینکه ورود نقدینگی‌ها به صنایعی مانند گروه خودرو که در یک فضای مبهم مثبت شکل گرفت باعث رشد هیجانی شاخص شد، افزود: همه نسبت به این موضوع واقف هستند که از لحاظ بنیادی گروه خودرو از وضعیت قابل دفاعی برخوردار نیست و تنها هجوم نقدینگی در این صنعت باعث رشد سهام این گروه شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از اتفاقات در بازار زمینه ایجاد معاملات اهرمی در بازار و نیز ترس افراد حاضر در این گروه‌ها جهت سرمایه گذاری را فراهم می‌کند، اظهار داشت: این موضوع علاوه بر زمینه سازی برای خرید هیجانی باعث فروش هیجانی هم می‌شود که همین امر زمینه ایجاد هیجان معاملات گروه خودرودر بازار هفته گذشته را فراهم کرد.

وی افزود: از آنجا که هفته گذشته گروه خودرویی‌ها جایگاه رهبری بازار را کسب کرده بودند باعث ایجاد هیجان در دیگر سهام‌ها و نیز موج فروش سنگین در بازار شدند.

اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود

به گفته قدوسی، قیمت ارز، قیمت جهانی کامودیتی‌ها و توانایی شرکت‌ها در فروش و صادرات کالاهایشان از جمله عواملی هستند که به لحاظ بنیادی بر روند بازار بسیار تاثیرگذار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر قیمت دلار به نفع بازار در حرکت بود، اما افزایش ریسک سیاسی زمینه جرقه اصلاح قیمت‌ها را ایجاد کرد و باعث شد تا افرادی که به دنبال کسب سود بودند اصلاح سنگین و عمیقی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه روند میان مدت بازار با مشکلی مواجه نیست و رشد آن ادامه دار خواهد بود، افزود: اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود و باعث شد تا انرژی را جهت شکل گیری موج بعدی صعود ذخیره کند.

روند بازار در میان مدت افزایشی است

قدوسی افزود: اتفاقات هفته گذشته زمینه احتیاط معامله گران را فراهم می‌کند بنابراین طبیعی است که یک چرخشی در بازار ایجاد شود و احتمال تغییر مسیر و نیز ترکیب رشد بازار وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به روند رشد دلار، وضعیت قیمت کامودیتی ها، وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها نیز موج تورم موجود در اقتصاد کشور به نظر می‌رسد که روند بازار در میان مدت افزایشی و رو به رشد باشد.

صنایع برتر در بازار هفته جاری

وی با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاری گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که ترکیب رشد بازار با تغییر همراه شود، احتمال گرایش به سمت سهام بنیادی با نقدشوندگی بالا افزایش می‌یابد.

قدوسی با بیان اینکه گروه فلزات اساسی، معدنی، پالایشگاهی، دارویی در بازار هفته جاری با اقبال همراه خواهد شد، افزود: پتروشیمی‌ها گروه خوبی جهت سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

بازار ارز، موتور اصل رشد شاخص بورس

در این باره علیرضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: موتور اصلی رشد شاخص بورس، بحث بازار ارز است، اما در هفته‌ای که گذشت یک سری از اتفاقات زمینه بهم ریختگی روند معاملات بازار را فراهم کردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقاتی که در بازار دلار رخ می‌دهد یک ریسک محیطی است و باعث کاهش ارزش ریال می‌شود که این موضوع به زودی بر روند معاملات بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: به نظر می‌رسد چیزی که بازار تمام دارایی‌ها در طول چند روز آینده تجربه می‌کند کاهش قیمت نسبی آن‌ها نسبت به نرخ ارز باشد که به مراتب باعث یک سری از ریزش‌ها در بازار خواهد شد.

قیمت تمام دارایی‌ها حباب دارند

وی معتقد است، مسایل داخلی، بحران اجتماعی و احتمال درگیری‌های نظامی از جمله مسایلی است که احتمال دارد تاثیر شگرفی را بر روند بازار و نیز قیمت‌ها بگذارد.

کاهدی با بیان اینکه اکنون قیمت تمام دارایی‌ها با حباب همراه هستند، گفت: زمانی که قیمت‌ها با افزایش همراه شدند به نوعی بازی سفته بازان در بازار بود، ترکیدن این حباب قطعی است، اما زمان آن مشخص نیست.

اصلاح بازار اتفاق مهم معاملات هفته گذشته بود

همچنین مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل سابق شرکت فرابورس ایران گفت: افت شاخص بورس در بازار هفته گذشته اتفاق مهمی بود که در ادامه نوسانات ارزی ایجاد شد.

وی افزود: گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها و نیز اطلاعات یک ماه اخیر شرکت‌ها زمینه تلاطم در بازار هفته سوم اردیبهشت ماه را ایجاد کرد.

امید قائمی با بیان اینکه بازار طی چند وقت اخیر یک دوره رونق را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: عده‌ای که در این دوره قادر به کسب سود بودند به فکر خروج مقطعی از بازار سهام افتادند، این امر زمینه ساز رکود در بازار هفته گذشته بود که در آخرین روز هفته وضعیت معاملات تا حدودی بهبود یافت.

شاخص بورس جا برای رشد دارد

مدیرعامل سابق شرکت فرابورس ایران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعات موجود از شرکت‌ها و وضعیت حاکم در بازار، شاخص بورس همچنان جا برای رشد داشته باشد.

وی افزود: اثر برخی از وقایع سیاسی دربازار باعث ایجاد برخی از ابهامات در بازار سرمایه شد که شراط تصمیم گیری برای سهامداران را در این موقعیت سخت‌تر کرده است.

امیدقائمی معتقد است که به رغم چالش‌های موجود، دوره رونق بازار تمام نشده و همچنان انتظار داریم که بازار کماکان به رشد خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاری گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز صنایع صادرات محور و نیز صنایعی که محصولات جایگزینی کالای وارداتی را تولید می‌کنند از جمله صنایعی هستند که می‌توانند به دنبال افزایش قیمت ارز با رشد همراه شوند.

وی در پایان تاکید کرد: شاخص بورس قابل پیش بینی نیست، اما کاهشی که هفته گذشته رخ داد قابل جبران است.
____________________________

واریز هزار میلیاردتومان سود سهام عدالت از امروز
 
مرحله پایانی پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به ارزش یک هزار میلیارد تومان برای ۱۱ میلیون نفر از مشمولان، از امروز به حساب ۲۹ بانک و مؤسسه مالی واریز و این بانک‌ها و مؤسسات به مرور واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان را انجام خواهند داد.

این افراد شامل «کارکنان و شاغلین دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌های آنها» و همچنین «بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی، کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی» است

همچنین مشمولان دیگر گروه‌های سهام عدالت که شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت قبلاً وارد کرده و به تائید بانک عامل مربوط رسیده است، اما تا کنون در طی چند مرحله قبل سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند نیز همزمان با مشمولان این دوره سود سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد.

بر این اساس با اجرای اقدامات واریز سود و پرداخت آن در این مرحله به حدود ۱۱ میلیون نفر از مشمولین، در مجموع بیش از ۴۱ میلیون نفر از جمعیت کشور که مشمول سهام عدالت بوده و اطلاعات شماره حساب بانکی خود را نیز به سامانه سهام عدالت ارائه و تائیدیه دریافت کرده‌اند به طور کامل از دومین نوبت پرداخت سود سهام عدالت پس از تسویه حساب این سهام با دولت برخوردار می‌شوند.
____________________________

کالابرگ، دستبندی بر دستان دلالان ارزی
 
پای کالابرگ برای نخستین بار در دهه ۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی به بازار داخلی باز شد. شرایط بحرانی و گرانی آن زمان مسئولان وقت را به فکر چاره‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی انداخت؛ هدف از ورود این کالابرگ‌ها این بود که اگر کالایی کمیاب یا گران شد از طریق توزیع کوپنی به دست مصرف کنندگان برسد.

در آخرین روز‌های سال ۶۸ وظایف اجرایی ستاد بسیج اقتصادی به وزارت بازرگانی واگذار شد؛ کالابرگ در ۱۳ مرحله بین مردم توزیع شد، اما سرانجام جای خود را به یارانه‌های نقدی داد؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند؛ یارانه‌های نقدی خسارات بسیاری را بر اقتصاد کشور وارد کرد، بر همین اساس تحقیقات بسیار در همین زمینه انجام و تصمیماتی برای بهبود وضع اقتصادی گرفته شد، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسید سرانجام در بررسی‌های انجام شده در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد ورود دوباره کالابرگ در بازار داخلی به دولت ارائه شد، اما اینبار با موافقت دولت با بروز رسانی این کالابرگ‌ها، نوع الکترونیکی آن وارد بازار خواهد شد و باید اقتصاد ایران منتظر تأثیر آن بر بازار داخلی باشد در ادامه نظر کارشناسان در این زمینه را می‌خوانید:

احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی در قالب لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: این طرح در قالب برنامه ششم توسعه تعریف شده است، کالا‌هایی که دولت نمی‌تواند بازار آن را کنترل کند باید طرح الکترونیکی پیاده شود و دست دولت باز گذاشته شده تا تصمیم بگیرد این طرح را اجرایی کند یا خیر، اگر دولت نتواند بازار را کنترل کند این طرح به مرحله اجرا در می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی مجلس از اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی توزیع کالا‌های اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است، تصریح کرد: در نشست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، پیشنهاد‌ها و راه حل‌ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کالا‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌شود با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد و جلوی رانت ۱۰۰ میلیارد تومانی وارد کنندگان گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر کالا‌های وارداتی با ۴۸ درصد تورم به دست مصرف کننده می‌رسد و سود این کالا‌ها به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود، بر همین اساس طبق نظر نمایندگان مجلس در صورتی که دولت نتواند این بازار را کنترل کند، طرح کالابرگ‌های الکترونیکی اجرا می‌شود.

انارکی محمدی با اشاره به تأثیر طرح تصویب شده مجلس در بهبود وضع اقتصادی کشور و معیشت مردم تصریح کرد: کالا‌های اساسی باید در بازار بورس با شفافیت، نظارت لازم و با قیمت‌های معقول مبادله به دست مردم برسد، در حال حاضر بحث رهگیری امکان‌پذیر است که چه کسی چه کالایی خریداری می‌کند و بحث رانت در اجرای این طرح از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: با این برنامه می‌توانیم کالا‌ها را بین مردم توزیع کنیم و دولت تفاوت قیمت‌ها را می‌تواند صرف اشتغال کند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن کالابرگ‌های الکترونیکی یارانه ماهانه حذف می‌شود، تأکید کرد: اجرای این طرح ربطی به یارانه نقدی ندارد. مقرر شده با اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی کالا‌هایی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود بدون واسطه و با همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بدون رانت به دست مردم برسد.

وی بیان کرد: کنترل بازار در حال حاضر کار سختی است و سیستم مناسبی برای کنترل بازار وجود ندارد، بنابراین چاره‌ای جز اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی نداریم و نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا دلالان سود کلان را از جیب مردم داشته باشند، با اجرای این طرح مردم می‌توانند به صورت سهمیه‌ای کالا‌های اساسی را ارزان‌تر خریداری کنند.

لزوم ورود کالابرگ‌های هوشمند در بازار داخلی

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی با اشاره به تأثیر طرح مصوب مجلس (کالابرگ‌های الکترونیکی) در بهبود وضع اقتصادی و معیشت مردم، اظهار کرد: در گذشته در کشور بحث سهمیه‌بندی، چاپ کوپن یا همان کالابرگ رایج بود و کالا‌های اساسی به وسیله چاپ همین کوپن‌ها به دست مردم می‌رسید، اما امروزه وسایل مدرنی وجود دارد و اتوماسیون به صورتی فعال شده است که حتی همه فروشگاه‌ها حاضر به شناسایی جامعه هدف هستند و نیاز به چاپ کوپن نیست.

وی ادامه داد: کوپن یا همان کالابرگ باید به شکل مدرن از طریق کارت ملی افراد توزیع شود به طوریکه افراد می‌توانند با کارت ملی به فروشگاه‌ها یا مراکز توزیع کالا‌های مصرفی مراجعه و به طور سهمیه‌ای و بسته بندی شده کالا‌های اساسی را دریافت کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی در بهبود وضع اقتصادی اظهار کرد: دلالان ماهی‌گیرانی هستند که آماده‌اند از آب گل آلود ماهی بگیرند و کالا‌های مصرفی را با سود بیشتر در اختیار مردم بگذارند و سهمیه معیشتی مردم را ببلعند، تنها راهی که در حال حاضرمی‌توان با آن جلوی سوءاستفاده دلالان را گرفت اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی است.

مرادی با اشاره به فواید اجرای طرح کالابرگ‌های الکترونیکی افزود: عده‌ای معتقدند که اجرای این طرح برگشت به گذشته است، اما چه اشکالی دارد اگر شیوه‌ای در گذشته موفق و صحیح بوده، در حال حاضر برای بهبود وضع اقتصادی از آن استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: این سهمیه‌بندی لزوما به معنای چاپ کوپن یا همان کالابرگ نیست، می‌توان از همان طرح گذشته به صورت مدرن و الکترونیکی به خصوص برای افرادی حائز اهمیت که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند، استفاده کرد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب می‌شود که بازار سیاه کوپن مانند گذشته به وجود نیاید و افرادی که علاقه‌مند به دریافت کالا هستند، بتوانند با هزینه کم‌تر کالا‌های اساسی خود را دریافت کنند.

برخورد جدی با عامل فساد در سیستم توزیع، نشده است

محمدرضا غفوری، کارشناس اقتصادی با اشاره به فواید طرح تصویب مجلس شورای اسلامی با عنوان طرح کالابرگ‌های الکترونیکی اظهار کرد: در زمان جنگ در شرایط بحرانی شدید بحث نظام کالابرگ‌ها را داشتیم که تا حدودی موجب بهبود وضع اقتصادی در آن زمان شده بود، همچنین با اجرای این طرح علت اینکه چرا حجم واردات کالا‌های اساسی به کشور هنوز نتوانسته بخش عظیمی از نیاز مردم را تامین کند، مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: این نشان‌دهنده این است که سیستم توزیع کالا‌های اساسی مشکل دارد و برخورد جدی با عامل فساد در سیستم توزیع نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ضعف مدیریت در توزیع کالا‌های اساسی در بازار داخلی تصریح کرد: توزیع کالا‌های اساسی کاملا سنتی و غیرقابل نظارت ویژه است، این ضعف باعث می‌شود افراد و رانت‌های خاص، بازار داخلی را در اختیار بگیرند؛ کالا‌های اساسی با نرخ ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، ولی مصرف کنندگان با افزایش قیمت‌ها مواجه‌اند، دلیل آن این است که سیستم توزیع مناسب، مدرن و قابل نظارت نیست و تنها کالابرگ پاسخگوی نیاز فعلی بازار داخلی است.

غفوری در پایان گفت: کشور در شرایط بحرانی است، در این شرایط باید هر راهی را امتحان کرد تا وضع اقتصادی مطلوب شود، این طرح تنها راهی است که می‌شود این معضل را کاهش داد تا دغدغه‌های مردم رفع شود.
____________________________

عدم تحمیل هزینه رمز یکبار مصرف به مشتریان از سوی بانک‌ها

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی تأکید کرد در قضیه تبدیل رمز دوم به رمز یکبار مصرف، بانک‌ها نباید هیچ هزینه‌ای به مشتریان خود تحمیل کنند.

همتی گفت: در تبدیل رمز دوم ایستای بانکی به رمز پویا به حوزه فناوری تاکید کردم که دقت بیشتری بکنند و اجرای طرح برای تأمین امنیت حساب ها، نبایستی به کسب و کار‌های نوپا لطمه بزند و در اجرای آن هیچ هزینه‌ای نباید به مشتریان بانک‌ها تحمیل شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز اشاره کرد: این روز‌ها با موج اخبار سیاسی، نرخ ارز نوسانات زیادی را تجربه کرده است که الزاماً اقتصادی نیست و محصول متغیر‌های سیاسی است، چرا که عوامل بنیادی اقتصادی در این مدت تغییرات قابل توجهی نداشته اند؛ لذا با توجه به تغییرات مداوم شیب و جهت متغیر‌های سیاسی، توجه مردم عزیز را به ریسک زیاد این بازار جلب می‌کنم.

همتی همچنین با اشاره به ضرورت تجدید نظر در بودجه سال جاری تأکید کرد: در کنار تلاش‌های دولت برای افزایش صادرات نفت، کنترل هزینه‌ها و راه‌های مختلف تأمین منابع مالی جایگزین در بودجه، اعتقاد راسخ دارم که اجتناب از پولی کردن کسری بودجه باید یک اصل غیر قابل مناقشه باشد و باید راه‌های دیگری را برای افزایش درآمد‌ها دنبال کرد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات